Το 2000 στη Σύνοδο Κορυφής της Παγκόσμιας Ένωσης Γυναικών, μιας μη κυβερνητικής οργάνωσης,  αποφασίστηκε να θεωρείται η 19η Νοεμβρίου ως Ημέρα κατά της Παιδικής Κακοποίησης σε μια προσπάθεια ευαισθητοποίησης των κυβερνήσεων, της κοινωνίας και των πολιτών και ανάληψης δράσης για την πρόληψη, την αποτροπή και την καταστολή του φαινομένου. Η επιλογή της ημερομηνίας δεν είναι τυχαία, καθώς έγινε για να συνδυαστεί με την αυριανή Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού (20 Νοεμβρίου), όπως αυτά ορίζονται από τη διεθνή σύμβαση του Ο.Η.Ε.
 
Τι είναι η παιδική κακοποίηση 
 
Είναι η δράση ενός ενήλικα ή η αποτυχία του να αναλάβει δράση που οδηγεί στον τραυματισμό ή την απειλή τραυματισμού ενός παιδιού τόσο σωματικά όσο και ψυχικά.   Η παιδική κακομεταχείριση αποτελεί συχνό και σοβαρό κοινωνικό φαινόμενο του αιώνα μας και εμφανίζεται σε παιδιά κάτω των 18 ετών, που συνήθως κακοποιούνται μέσα στην ίδια τους την οικογένεια ή από άτομα που γνωρίζουν στο ευρύτερο περιβάλλον τους και  σπανιότερα από αγνώστους.
 
Ανησυχητικά τα στοιχεία της παιδικής κακοποίησης στον κόσμο και τη χώρα μας
 
Είναι αδύνατο να μετρηθεί το πραγματικό μέγεθος της βίας κατά των παιδιών σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν υπάρχουν αξιόπιστα στοιχεία. Τα διεθνή στοιχεία, σύμφωνα με τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, καταδεικνύουν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών που κακοποιούνται δεν το αναφέρουν ποτέ. Υπολογίζεται παρ’ όλα αυτά, ότι περίπου 500 εκατομμύρια μέχρι και 1,5 δισεκατομμύριο παιδιά πέφτουν θύματα βίας κάθε χρόνο.
Σύμφωνα με το Διεθνές Κέντρο για Αγνοούμενα και Εκτεθειμένα παιδιά (ICMEC) (https://www.icmec.org/), 1 στα 5 κορίτσια και 1 στα 10 αγόρια θα κακοποιηθούν σεξουαλικά πριν από την ηλικία των 18 ετών αλλά μόνο 1 στα 3 περιστατικά καταγγέλλονται. 150 εκατομμύρια κορίτσια και 73 εκατομμύρια αγόρια βιάζονται ή πέφτουν θύματα σεξουαλικής βίας κάθε χρόνο, συνήθως από άτομο της οικογένειάς τους. 
Περίπου τα 6 στα 10 παιδιά ηλικίας ενός έτους σε 30 χώρες για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία υποβάλλονται σε πειθαρχικό έλεγχο διά της βίας σε τακτική βάση. Το ένα τέταρτο σχεδόν των παιδιών ηλικίας ενός έτους τιμωρούνται με τράνταγμα (ταρακούνημα) του σώματός τους από γονείς ή άλλους, ως τιμωρία και σχεδόν το 1 στα 10 δέχεται χαστούκια στο πρόσωπο, το κεφάλι ή τα αυτιά.
Επίσης, 20,9 εκατομμύρια παιδιά είναι θύματα καταναγκαστικής εργασίας εκ των οποίων 4,5 εκατομμύρια (22%) καταναγκαστικής σεξουαλικής εκμετάλλευσης, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εργασίας.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, κάθε 7 λεπτά ένας έφηβος χάνει τη ζωή του από πράξη βίας.
Το ήμισυ του πληθυσμού των παιδιών σχολικής ηλικίας (732 εκατομμύρια) ζει σε χώρες όπου η σωματική τιμωρία στο σχολείο δεν απαγορεύεται πλήρως.
Στη χώρα μας, ένα περιστατικό κακοποίησης παιδιού γίνεται γνωστό σχεδόν κάθε μέρα, μέσα από τα μέσα ενημέρωσης. Ωστόσο,  στοιχεία που να καταγράφουν με ακρίβεια το φαινόμενο, και στη δική μας περίπτωση, δεν υπάρχουν. Η πιο ακριβής εικόνα ποσοτικά που υπάρχει, βασίζεται σε μελέτη που πραγματοποίησε πριν από κάποια χρόνια το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού με ανώνυμα ερωτηματολόγια σε 15.000 παιδιά και γονείς, τυχαίο δείγμα του ελληνικού πληθυσμού.
Από τη συγκεκριμένη έρευνα προκύπτει ότι πολύ μικρό ποσοστό των πραγματικών περιστατικών δηλώνεται σε υπηρεσίες. Όπως εξηγεί ο διευθυντής του Ινστιτούτου Γιώργος Νικολαΐδης, «η σύγκριση είναι συντριπτική. Για παράδειγμα, στις ηλικίες 11, 13 και 16 ετών, ενώ τα παιδιά έλεγαν ότι σε διάστημα ενός έτους είχαν έκθεση σε σωματική βία κατά περίπου 48,5% εκ των οποίων το 6% είχαν έκθεση σε πάνω από 8 είδη σωματικής βίας (χτύπημα με το χέρι, κλοτσιές, με αντικείμενο, εγκαύματα, κλπ.), ήταν δηλαδή σοβαρά πολλαπλά περιστατικά βίας, τα περιστατικά που ήξεραν όλοι οι φορείς μαζί (νοσοκομεία, αστυνομία, ΜΚΟ κλπ.), το ίδιο χρονικό διάστημα, αντιστοιχούσαν στο 0,18% του παιδικού πληθυσμού εκείνων των ηλικιακών κατηγοριών. Και μάλιστα όσον αφορά τη σεξουαλική βία, το ποσοστό των παιδιών των συγκεκριμένων ηλικιών που απάντησαν ότι έχουν δεχθεί σεξουαλική βία ήταν 7,6% (από το οποίο περίπου το 4,5% σεξουαλική βία με σωματική επαφή) ενώ όλοι οι φορείς μαζί γνώριζαν περιστατικά που αντιστοιχούσαν στο 0,07%».
Τέλος, στην Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού, 4.000 παιδιά κακοποιούνται σοβαρά κάθε χρόνο. Ωστόσο, το σύνολο των νέων περιπτώσεων πιθανολογείται ότι ξεπερνά τις 20.000.
Μορφές και συνέπειες της κακομεταχείρισης των παιδιών
Οι συχνότερες μορφές κακοποίησης παιδιών οφείλονται σε:
α) Παραμέληση: περιλαμβάνει τη μη παροχή φροντίδας στο παιδί από τον γονέα, τον κηδεμόνα ή τον υπεύθυνο πάροχο, όπως είναι η  έλλειψη υγιεινής, ασφάλειας, καθαριότητας, κάλυψης βασικών αναγκών, εκπαιδευτική παραμέληση κλπ., με άμεσες σοβαρές συνέπειες στην ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού.
β) Σωματική κακοποίηση: περιλαμβάνει την πρόκληση ή προσπάθεια πρόκλησης σωματικού πόνου, τραύματος, βασανισμού με συνέπειες στη λειτουργικότητα του παιδιού σε σωματικό, κοινωνικό (συμπεριφοράς) και ψυχολογικό επίπεδο.
γ) Σεξουαλική κακοποίηση: περιλαμβάνει μία ποικιλία σεξουαλικών συμπεριφορών, με και χωρίς επαφή, που λαμβάνουν χώρα μεταξύ ενός μεγαλύτερου ατόμου και ενός παιδιού, με άμεσες συνέπειες (διαταραχές ύπνου, ερεθισμός γεννητικών οργάνων κλπ) και μακροχρόνιες συνέπειες (κατάθλιψη, αυτοκαταστροφική συμπεριφορά, προβληματικές διαπροσωπικές σχέσεις κλπ.).
δ) Συναισθηματική κακοποίηση: περιλαμβάνει τον εκφοβισμό και τον εγκλεισμό με συνέπειες το άγχος, την αντικοινωνική συμπεριφορά, τη χαμηλή αυτοεκτίμηση, την κοινωνική απομόνωση κλπ.
Επίσης, ως γενικές συνέπειες της κακομεταχείρισης εμφανίζονται η επιθετικότητα, η παραβατικότητα, η επανάληψη κακοποίησης κλπ.
Τέλος, ως γενικά χαρακτηριστικά του κακοποιημένου παιδιού εμφανίζονται μεταξύ άλλων: η δυσκολία να εμπιστεύεται ενήλικες, ο φόβος προς τους γονείς του, η απροθυμία να επιστρέψει στο σπίτι, η προσκόλληση σε άγνωστα άτομα, η εξαιρετικά χαμηλή αυτοεκτίμηση, η υπερβολική υπακοή, η παθητικότητα και η απόσυρση, το έντονο άγχος, οι δυσκολίες στις συναναστροφές με συνομήλικους, η χρήση «ενήλικης» γλώσσας, π.χ. βωμολοχίες ή σεξουαλικά υπονοούμενα, η παλινδρομημένη συμπεριφορά, π.χ. ενούρηση, εγκόπριση κλπ.
Καμιά ανοχή στην παιδική κακοποίηση
Η παιδική κακοποίηση είναι λοιπόν ένα παγκόσμιο πρόβλημα που πρέπει να μας απασχολεί διαρκώς. Στην περίοδο της κρίσης, οι αριθμοί της βίας και της παιδικής κακοποίησης αυξήθηκαν δραματικά. Στην περίοδο της πανδημίας και της καραντίνας οι ίδιοι αριθμοί μεγαλώνουν ακόμη περισσότερο. Όμως, όλα αυτά τα κακοποιημένα παιδιά  δεν είναι απλώς αριθμοί, είναι η ψυχή του κόσμου. Πρέπει να μεγαλώσουν σε ένα καλύτερο περιβάλλον. Επειδή η  παιδική κακοποίηση ευδοκιμεί στη σιωπή, στη συγκάλυψη, στην αδιαφορία, είναι υπόθεση και ευθύνη όλων μας να κάνουμε τον κόσμο πιο ασφαλή για τα παιδιά μας. Καθένας από εμάς, ο κάθε πολίτης έχει την υποχρέωση να βρίσκεται σε εγρήγορση όταν υπάρχουν υποψίες για περιστατικά παιδικής κακομεταχείρισης και να προχωρεί στην καταγγελία τους.
Πρέπει να αλλάξουμε ουσιαστικά τον τρόπο που ως κοινωνία αντιμετωπίζουμε και διαχειριζόμαστε το φαινόμενο. Να ενημερωθεί σωστά η κοινωνία  ώστε να μάθουμε στα παιδιά μας να προστατεύουν τον εαυτό τους. Γιατί τα ενημερωμένα παιδιά είναι οι μελλοντικοί διασώστες του εαυτού τους και των γύρω τους, είναι η ελπίδα, το παρόν και το μέλλον μας και τους χρωστάμε την κληροδότηση ενός καλύτερου κόσμου.
 
 

we logoΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

της Πολιτικής Κίνησης Κοινωνικού Φιλελευθερισμού "εΜείς"

Η σύγχυση που προκάλεσε η Κυβέρνηση, από τη μια μεριά με τη γνωστή τιμωρητική διάθεση και την υπερβολή και από την άλλη με την ατολμία λήψης μέτρων εκεί όπου πραγματικά επιβάλλεται, έχει συντελέσει δυστυχώς στην επέλαση ενός δυναμικού τέταρτου κύματος, του πιο «επιθετικού» σύμφωνα με τους ειδικούς.
Το δεύτερο κύμα αντιμετωπίστηκε πριν από ένα χρόνο με σχεδόν καθολικό lockdown. Το τρίτο κύμα με τη μετάλλαξη «δέλτα» το καλοκαίρι μάς βρήκε –ευτυχώς- αρκετούς εμβολιασμένους και ανέμελους στις διακοπές. Από κει και μετά;
Μήπως εφόσον οι εμβολιασμοί είχαν «παγώσει» για 3 μήνες σχεδόν, εμβολιαστικά κέντρα –το μεγάλο του Ελληνικού – έκλειναν, θα έπρεπε να έχει υπάρξει δέσμη μέτρων νωρίτερα; Μήπως θα έπρεπε έγκαιρα να δοθούν ουσιαστικά θετικά κίνητρα για τον εμβολιασμό και όχι μόνο αρνητικά για τους ανεμβολίαστους;
Η υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού σε ειδικές κατηγορίες του πληθυσμού για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας είναι συμβατή με το σύνταγμα, όπως επανειλημμένα έχουν αποφανθεί και αρμόδια δικαστήρια. Όταν ο πολίτης ελέγχεται για τον εμβολιασμό εισερχόμενος σε καταστήματα ή εστιατόρια, ενώ ο υπάλληλος δικαιούται να είναι ανεμβολίαστος, όταν όλοι βλέπουν τον συνωστισμό στα μέσα μεταφοράς, δημιουργούνται αιτιάσεις αναξιοπιστίας και ανακολουθίας των μέτρων.

Το είπαμε και πέρυσι. Δεν προέχει το πολιτικό παιχνίδι. Δεν πρέπει να ενδιαφέρει η επικοινωνιακή διαχείριση αλλά μόνο ο εξορθολογισμός των μέτρων και το αποτέλεσμα.

Το ενδεχόμενο lock down σίγουρα είναι απευκταίο για την οικονομία και την ψυχολογία των πολιτών, στον αντίποδα όμως χρειάζεται πάρα πολύ σοβαρή αντιμετώπιση αυτού του κύματος της πανδημίας. Επομένως είναι άμεση ανάγκη η κυβέρνηση να επιδείξει ευελιξία. Να μη φοβηθεί το πολιτικό κόστος εφαρμόζοντας την υποχρεωτικότητα σε μερίδες εργαζομένων που συναλλάσσονται με το κοινό, στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Να δώσει μάχη για την τρίτη δόση, που αποδεδειγμένα δημιουργεί ακόμα υψηλότερα επίπεδα ανοσίας.
Αντί η Κυβέρνηση να συμπεριφέρεται δεσποτικά, επιβάλλεται να συνεργαστεί με συλλογικότητες, δήμους, συνεταιρισμούς, σωματεία, επαγγελματικές οργανώσεις, να οργανώσει την επικοινωνία με ειδικές ομάδες του πληθυσμού όπως οι μετανάστες και οι Ρομά, να συνεργαστεί με τους εκκλησιαστικούς φορείς για να παρθούν ολοκληρωμένα μέτρα ως προς την προσέλευση των πιστών στους ναούς.
Τώρα είναι ώρα μεγάλης ευθύνης – έστω στο και 5, όχι στο παρά 5.

Αθήνα, 8 Νοεμβρίου 2021
Για την Κίνηση Κοινωνικού Φιλελευθερισμού "εΜείς"
Νίκος Νυφούδης, εκπρόσωπος Τύπου

Μια μεγάλη διαδήλωση 100.000 ατόμων στην πλατεία Τροκαντερό στο Παρίσι, στις 17 Οκτωβρίου 1987, υποστήριξε τις προσπάθειες του Γαλλο-Πολωνού καθολικoύ ιερωμένου Γιόζεφ Βρεσίνσκι (1917-1988), που είχε ιδρύσει την οργάνωση «International Movement ATD Fourth World» («Διεθνής οργάνωση “ Όλοι Μαζί με Αξιοπρέπεια” Τέταρτος Κόσμος»), με σκοπό την καταπολέμηση της πείνας και της ακραίας φτώχειας σε όλο τον κόσμο. Διακήρυξαν ότι η φτώχεια αποτελεί παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και επιβεβαίωσαν την ανάγκη να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για να διασφαλίσουμε ότι αυτά τα δικαιώματα γίνονται σεβαστά. Αυτές οι πεποιθήσεις που συνόψιζαν τη δράση του ιερωμένου είναι χαραγμένες σε μια πλάκα που τοποθετήθηκε σε ανάμνηση αυτού του γεγονότος. Τέσσερα χρόνια μετά το θάνατο του Βρεσίνσκι οι αγώνες του για την καταπολέμηση της ακραίας φτώχειας δεν ξεχάστηκαν. Στις 22 Δεκεμβρίου 1992, η γενική συνέλευση του ΟΗΕ ανακήρυξε την 17η Οκτωβρίου ως «Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Φτώχειας».  Έκτοτε, άνθρωποι κάθε προέλευσης, πεποιθήσεων και κοινωνικής καταγωγής συγκεντρώνονται κάθε χρόνο στις 17 Οκτωβρίου για να ανανεώσουν τη δέσμευσή τους και να δείξουν την αλληλεγγύη τους φτωχούς. Αντίγραφα της αναμνηστικής πλάκας έχουν αποκαλυφθεί σε όλο τον κόσμο και χρησιμεύουν ως τόπος συγκέντρωσης για τον εορτασμό της Ημέρας.
Η φτώχεια δεν είναι μόνο ένα οικονομικό ζήτημα.
Σε έναν κόσμο που χαρακτηρίζεται από ένα άνευ προηγουμένου επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης, τεχνολογικών μέσων και οικονομικών πόρων, το ότι εκατομμύρια άνθρωποι ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας είναι ηθική οργή. Η φτώχεια δεν είναι μόνο ένα οικονομικό ζήτημα, αλλά ένα πολυδιάστατο φαινόμενο που περιλαμβάνει τόσο την έλλειψη εισοδήματος, όσο και βασικών συνθηκών που επιτρέπουν στους ανθρώπους να ζουν με αξιοπρέπεια. Οι συνάνθρωποί μας που ζουν σε συνθήκες φτώχειας βιώνουν πολλές αλληλένδετες στερήσεις και εμπόδια που δεν τους επιτρέπουν να συνειδητοποιήσουν τα δικαιώματά τους: Έρχονται αντιμέτωποι με επικίνδυνες συνθήκες εργασίας, χωρίς στέγη, έλλειψη θρεπτικών τροφίμων, άνιση πρόσβαση στη δικαιοσύνη, περιορισμένη ως μηδενική πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, έλλειψη εκπροσώπησης στα πολιτικά δρώμενα.
Σύμφωνα με τον ΟΗΕ:
• 736 εκατομμύρια άνθρωποι ζούσαν κάτω από το διεθνές όριο φτώχειας του 1,90 δολ. την ημέρα, το 2015.
• Σχεδόν το 8% των εργαζομένων στον κόσμο και οι οικογένειές τους ζούσαν με λιγότερα από 1,90 δολ. ανά άτομο την ημέρα, το 2018.
• Οι περισσότεροι άνθρωποι που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας ανήκουν σε δύο περιοχές: τη Νότια Ασία και την υποσαχάρια Αφρική.
• Τα υψηλά ποσοστά φτώχειας παρατηρούνται συχνά σε μικρές, εύθραυστες και πληγείσες από συγκρούσεις χώρες.
• Το 55% του παγκόσμιου πληθυσμού δεν είχε πρόσβαση σε τουλάχιστον ένα επίδομα κοινωνικής προστασίας το 2018. 
• Μέσα στο 2020, περίπου 70 εκατομμύρια άνθρωποι οδηγήθηκαν σε ακραία φτώχεια εξαιτίας της πανδημίας, σύμφωνα με τα στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών.
Ωστόσο, η φτώχεια δεν είναι μόνον αριθμοί και ποσοστά. Είναι η ντροπή, η αδυναμία, η ενοχή, ο φόβος του στιγματισμού, του σχολιασμού και της απομόνωσης. Σήμερα, το πρόσωπο της φτώχειας έχει αλλάξει μορφή. Παρουσιάζεται ως πρόβλημα ατομικό που βαραίνει βίαια αυτόν που τη ζει, ενώ από τη φύση του είναι πρόβλημα κοινωνικό. Ίσως, αυτό που χρειάζεται είναι να εστιάσουμε, πέρα από τις αιτίες που οδηγούν στη φτώχεια, στον τρόπο που θα ξεφύγουμε από το φαύλο κύκλο της. Η φτώχεια οδηγεί στην απομόνωση και η απομόνωση συντηρεί τη φτώχεια.
Η παιδική φτώχεια και η προσπάθεια για την αντιμετώπισή της.
Η Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού (20 Νοεμβρίου 1989), αναγνωρίζει το αναφαίρετο δικαίωμα σε κάθε παιδί του πλανήτη για ένα βιοτικό επίπεδο που θα στηρίζει και θα επιτρέπει τη σωματική, πνευματική, ηθική και κοινωνική ανάπτυξή του. Γι αυτό και η παγκόσμια κοινότητα εστιάζει στην εξάλειψη της παιδικής φτώχειας, καθώς οι προβλέψεις για την αύξηση του ακραίου υποσιτισμού, μαζί με μια προβλεπόμενη μείωση 25% ως προς την κάλυψη υπηρεσιών διατροφής και υγείας θα οδηγήσει σε πάνω από 128.000 θανάτους παιδιών κάτω των 5 ετών κατά τη διάρκεια ενός χρόνου. Με βάση έκθεση του ΟΗΕ, που αναφέρει ότι ένα παιδί πεθαίνει κάθε τρία δευτερόλεπτα από τη φτώχεια, ο γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στο περυσινό  μήνυμά του γι’ αυτή τη μέρα ανέφερε: «Η πρόσβαση σε ποιοτικές κοινωνικές υπηρεσίες πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα».
Πολλές Οργανώσεις, οργανισμοί και θεσμοί σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν ως στόχο την αντιμετώπιση της παιδικής φτώχειας και μεταχειρίζονται διάφορους τρόπους για να τη μειώσουν. «Το Χαμόγελο του Παιδιού» π.χ. στα 25 χρόνια δράσης του στέκεται σταθερά δίπλα σε κάθε παιδί και την οικογένειά του, που ζει ή απειλείται να βρεθεί σε συνθήκες Φτώχειας. Μόνο κατά το Α΄ εξάμηνο του 2020 ο Οργανισμός υποστήριξε συνολικά 15.715 παιδιά και τις οικογένειές τους με παροχή σταθερού μηνιαίου πακέτου διατροφής και κοινωνικής/ψυχολογικής υποστήριξης μέσα από τα 14 Κέντρα Στήριξης που λειτουργεί πανελλαδικά, τα Σπίτια Ημερήσιας Φροντίδας και μία Τράπεζα Ειδών στην Αττική . Οι αριθμοί αυτοί είναι ιδιαίτερα ανησυχητικοί. Σημειωτέον ότι συνολικά στο δωδεκάμηνο του 2019 ο Οργανισμός κλήθηκε να καλύψει λιγότερες ανάγκες, και συγκεκριμένα 13.639 παιδιά και τις οικογένειές τους. 
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε σε δημόσια διαβούλευση (19/08 – 07/10/2020) οδικό χάρτη για τη διαμόρφωση του European Child Guarantee, που στοχεύει στην εξασφάλιση της πρόσβασης σε ποιοτικές υπηρεσίες στους τομείς της παιδείας, υγείας, σίτισης, διαβίωσης και πολιτισμού, για όλα τα παιδιά που κινδυνεύουν από φτώχεια και κοινωνικό αποκλεισμό. 
Ο οργανισμός Save the Children πραγματοποίησε μεγάλη έρευνα σε παγκόσμιο επίπεδο, ως μέρος του προγράμματος Protect a Generation, κι ο Πρόεδρος και CEO  του οργανισμού, Janti Soeripto, αποκάλυψε πως «Προκειμένου να προστατεύσουμε μία ολόκληρη γενιά παιδιών από το να χάσουν την ελπίδα για ένα υγιές και σταθερό μέλλον, χρειάζεται να λάβουμε μέτρα για την οικονομική ενίσχυση των φτωχότερων κρατών και των ευπαθών κοινοτήτων, ώστε να μπορέσουν να επενδύσουν στις ζωές των παιδιών τους».
Η φτώχεια τον καιρό του Covid19
Δυσοίωνες και εφιαλτικές είναι οι προβλέψεις της έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας όπου εκτιμάται πως η πανδημία του κορονοϊού ενδέχεται να οδηγήσει σε ακραία φτώχεια, δηλαδή διαβίωση με λιγότερα από 1,90 δολάρια την ημέρα, έως και 150 εκατομμύρια ανθρώπους μέχρι τα τέλη του 2021, εξαλείφοντας τρία χρόνια προόδου στις προσπάθειες για τη μείωση της φτώχειας στον κόσμο. Αυτοί οι «νέοι φτωχοί» θα ενταχθούν στις τάξεις των 1,3 δισεκατομμυρίων ανθρώπων που ήδη ζουν σε πολυδιάστατη και επίμονη φτώχεια, οι οποίοι είδαν τις προϋπάρχουσες στερήσεις τους να επιδεινώνονται κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας πανδημίας. Βάσει των εκτιμήσεων του οργανισμού, το 9,1%-9,4% του παγκόσμιου πληθυσμού ενδέχεται να ζει σε συνθήκες ακραίας φτώχειας φέτος, σηματοδοτώντας την πρώτη αύξηση του ποσοστού ακραίας φτώχειας μετά από περίπου 20 χρόνια. Πραγματικά, η πανδημία Covid-19 έχει προκαλέσει έκρηξη της φτώχειας, καθώς η διακοπή δραστηριοτήτων, τα μέτρα περιορισμού, οι απαγορεύσεις, η παγκόσμια οικονομική ύφεση, αλλά και τα  ανεπαρκή συστήματα υγείας για την αντιμετώπιση των κρουσμάτων έχει ιδιαίτερα αρνητικές κοινωνικές επιπτώσεις.
Σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε από το Ελληνικό Δίκτυο για την Καταπολέμηση της Φτώχειας αναφέρθηκε ότι τόσο κατά την περίοδο των μνημονίων όσο και τώρα κατά την πανδημία, τα ποσοστά της ανεργίας στη χώρα μας βαίνουν συνεχώς αυξανόμενα. Από τα δύο εκατομμύρια φτωχούς (το 19% του πληθυσμού τη δεκαετία του 1990) φτάσαμε μέχρι το 31% κατά την περίοδο των μνημονίων περί τα μέσα της δεκαετίας που μας πέρασε και την κοινωνία του 1/3 που σήμερα διαβιώνει σε συνθήκες φτώχειας.
Σε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο της στην Καθημερινή, η Ασπασία Κάκαρη, υπεύθυνης του Τμήματος Επικοινωνίας, Συνηγορίας και Εκστρατειών της ActionAid, αναφέρει: «Ο COVID-19 έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως ένας «δημοκρατικός ιός» που πλήττει εξίσου φτωχούς και πλουσίους, ακόμη και πρίγκηπες. Ωστόσο, οι συνέπειες αυτής της πανδημίας δεν είναι οι ίδιες για όλους. Αν είσαι ανασφάλιστος, αν δεν έχεις άλλη επιλογή από τον συνωστισμό των μέσων μαζικής μεταφοράς, αν δεν έχεις την πολυτέλεια να χάσεις το μεροκάματο για να κάνεις καραντίνα, έχεις πολλές πιθανότητες να βρεθείς αντιμέτωπος με τον ιό. Και ακόμη περισσότερες να είσαι ο μεγάλος χαμένος αυτής της κρίσης, έστω κι αν βγεις νικητής στη μάχη με την ασθένεια. Μπορεί λοιπόν ο covid να μην κάνει διακρίσεις, αλλά σίγουρα μεγεθύνει τις ήδη υπάρχουσες ανισότητες που κυμαίνονται σε εξωφρενικά επίπεδα σε όλο τον πλανήτη… Ο covid μας έκανε τη χάρη να μας δείξει πόσο λανθασμένο είναι το μοντέλο ανάπτυξης που ακολουθούμε. Πόσο λάθος είναι να θεωρούμε τις επενδύσεις σε δημόσιες υπηρεσίες, όπως η υγεία και η εκπαίδευση, μέρος του προβλήματος και όχι μέρος της λύσης. Θεωρώντας τη φτώχεια ως μια παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δεν πρέπει να αφήσουμε τον Covid-19 να γίνει η νέα δικαιολογία για μείωση των προϋπολογισμών για δημόσια υγεία και εκπαίδευση, για οπισθοδρόμηση των κοινωνικών κατακτήσεων, για περιορισμούς στη δράση των φορέων της κοινωνίας των πολιτών».
 
Τέλος, ο Διευθυντής του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας Δημήτρης Μπότσος δηλώνει: «Ζούμε σε έναν κόσμο όπου οι περιθωριοποιημένοι, οι αποκλεισμένοι, οι φτωχοί φοβούνται πως δεν θα έχουν στέγη, πως τα παιδιά τους δεν θα έχουν τίποτα να φάνε, πως θα τους σκοτώσει κάποια σφαίρα ή πως θα συλληφθούν αυθαίρετα. Η Διεθνής Αμνηστία πιστεύει πως είναι καιρός η υφήλιος να δεσμευθεί ώστε να τερματίσει την ανασφάλεια, τον αποκλεισμό και τη σιωπή όσων ζουν στη φτώχεια. Η φτώχεια δεν είναι αναπόφευκτη και μπορεί να εξαλειφθεί, αλλά για να τα καταφέρουμε πρέπει να καταλάβουμε πως το να είσαι φτωχός σημαίνει έλλειψη ελευθερίας και δικαιοσύνης».
 
 
 
 
 
 
 

Σήμερα, 1η Οκτωβρίου 2021, είναι η ημέρα που μας κάνει να θυμόμαστε περισσότερο τους ανθρώπους που μας έφεραν στη ζωή, τους ανθρώπους που μας μεγάλωσαν, μας στήριξαν και μας αγάπησαν: Η Παγκόσμια Ημέρα των Ηλικιωμένων, γνωστή και ως «Παγκόσμια Ημέρα για την Τρίτη Ηλικία». Υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1990, για να αποτίσει τον οφειλόμενο φόρο τιμής στους ηλικιωμένους, αλλά και να επισημάνει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. 
 
Τα δημογραφικά δεδομένα για τους ηλικιωμένους.
Ο όρος ηλικιωμένος αντιπροσωπεύει ανθρώπους άνω των 65 ετών ενώ κατά άλλους άνω των 70 ετών. Το 2019 ο πληθυσμός των ηλικιωμένων έφτανε τα 703 εκατομμύρια παγκοσμίως. Οι περιοχές της Ανατολικής και Νοτιοανατολικής Ασίας (261 εκατομμύρια), η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική (πάνω από 200 εκατομμύρια) φιλοξενούσαν τον μεγαλύτερο αριθμό ηλικιωμένων. Υπολογίζεται πως μέχρι το 2025 τα άτομα αυτά θα πλησιάζουν τα 1,2 δισεκατομμύρια, αριθμός, δύο φορές μεγαλύτερος από αυτόν που κατεγράφη το 2000 και ήταν 600 εκατομμύρια, ενώ μέχρι το έτος 2050, 1 στους 5 ανθρώπους στον κόσμο θα είναι αυτής της ηλικίας.
Στην Ε.Ε. οι ηλικιωμένοι αντιπροσωπεύουν το 20% του πληθυσμού, με το μεγαλύτερο ποσοστό να το κατέχουν η Ιταλία 21,7%, η Γερμανία 21% και η Ελλάδα 20,9%. Η χώρα μας  αυξάνει διαρκώς τα ποσοστά της και σύμφωνα με τα δημογραφικά δεδομένα, ήδη το 1/5 των κατοίκων της ανήκει στην ευαίσθητη αυτή ομάδα!
Επιπλέον, οι ασθενείς άνω των 65 ετών αντιπροσωπεύουν πάνω από 1/3 του πληθυσμού των ασθενών της πρωτοβάθμιας περίθαλψης. Οι υπέργηροι άνω των 85 είναι επίσης μια ταχέως αυξανόμενη ομάδα με διπλάσια αύξηση σε σχέση με αυτή των ανθρώπων άνω των 65 και τετραπλάσια σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό. Αν το 2006 αυτή η κατηγορία αντιπροσώπευε γύρω στο 3,8% του ευρωπαϊκού πληθυσμού, σήμερα έχει φτάσει στο 5% και το 2040 θα έχει υπερδιπλασιαστεί και θα πλησιάσει το 9,5%. Θα γίνουμε λοιπόν μάρτυρες ενός αναπόφευκτου πολλαπλασιασμού των ηλικιωμένων ατόμων με εύθραυστη υγεία και με αυξημένες ανάγκες, ακόμα κι όταν δεν πάσχουν από συγκεκριμένη βαριά ασθένεια. Οι αριθμοί φανερώνουν την ανάγκη για ειδικευμένη αντιμετώπιση του πληθυσμού που γερνά με στόχο την πρόληψη, την βελτίωση της ποιότητας της ζωής και την αυτονομία. (1)
 
Ο ρόλος των «απομάχων της ζωής».
Ο στόχος αυτής της ημέρας είναι να  αναγνωρισθεί η συμβολή των ηλικιωμένων στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη κάθε χώρας και ιδιαίτερα της δικής μας. Παρά το ότι συνηθίζουμε να αναφερόμαστε σε αυτούς με τον όρο «οι απόμαχοι της ζωής», έχει αποδειχθεί ότι στη σύγχρονη κοινωνία και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, οι ηλικιωμένοι παίζουν έναν ολοένα σημαντικότερο ρόλο μέσω του εθελοντικού έργου τους, της μετάδοσης των εμπειριών και των γνώσεών τους, της βοήθειας που δίνουν στα παιδιά τους αναλαμβάνοντας να φροντίζουν τα εγγόνια τους, αλλά και της αυξανόμενης συμμετοχής τους στην αγορά εργασίας. 
 
H τρίτη ηλικία και ο covid19.
Ειδικότερα φέτος, η συγκεκριμένη ημέρα έχει ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα για όλους μας γιατί ζούμε σε μία περίοδο που τα άτομα τρίτης ηλικίας βιώνουν καθημερινά τον φόβο της έκθεσης στον νέο κορωνοϊό με αποτέλεσμα οι κοινωνικές τους επαφές και οι δραστηριότητες εκτός σπιτιού να έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο κι έτσι να γίνονται πιο ευάλωτοι στην καθημερινότητά τους. Ενώ μάλιστα, το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας βίωνε την ψηφιακή αναβάθμιση των υπηρεσιών του κράτους ως θετική εξέλιξη εν μέσω πανδημίας και κατ’ οίκον περιορισμού, οι ηλικιωμένοι τη βίωναν στο μεγαλύτερο μέρος τους ως την απόλυτη εξάρτηση από τρίτους και τον αποκλεισμό τους από οποιαδήποτε επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο. Μην ξεχνάμε πως σε μια κοινωνία που το 78% των ατόμων άνω των 65 ετών δεν έχει συχνή επαφή με την τεχνολογία και μόνο το 26% γνωρίζει τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η εξ’ αποστάσεως επικοινωνία είναι από δύσκολη έως αδύνατη. Έτσι, η μεγάλη τους πλειοψηφία δεν μπορεί να ικανοποιήσει ακόμη και τις πιο βασικές ανάγκες, όπως εξασφάλιση των τροφίμων, των φαρμάκων και της ιατρικής περίθαλψης. Από τη μια μεριά, η κοινωνική απομόνωση, η μοναξιά, ο αποκλεισμός τους, οι απώλειες που βιώνουν, τους επιδεινώνουν την ψυχική τους υγεία με αποτέλεσμα  την έξαρση ψυχικών ασθενειών όπως η κατάθλιψη και η επιδείνωση νοητικών διαταραχών (νόσος Αλτσχάιμερ). Από την άλλη, εμφανίζουν σημαντικά προβλήματα υγείας, όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, υπέρταση, διαβήτη, παθήσεις του μυοσκελετικού κλπ., νοσήματα που στο σύνολό τους επηρεάζουν δυνητικά τη συνολική υγεία και ευεξία του ατόμου. Παράλληλα, παρατηρείται πολλές φορές  εκούσια ή και ακούσια κακοποίηση και εκμετάλλευση ηλικιωμένων λόγω της εξάρτησής τους από τρίτους αλλά και της πίεσης που δέχτηκαν όλες οι ενδοοικογενειακές σχέσεις. Το μέγεθος του προβλήματος είναι ιδιαίτερα έντονο στην Ελλάδα, όπου το 24% περίπου των ηλικιωμένων (552.000 περίπου άτομα) ζουν μόνοι τους.
«Σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε λόγω του κορωνοϊού, πρώτο μας μέλημα πρέπει να είναι η προστασία της υγείας των ηλικιωμένων. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχουν χιλιάδες ηλικιωμένοι και πολλά αγαπημένα μας πρόσωπα που βιώνουν ακόμα πιο έντονα τη μοναξιά. Ας δείξουμε έμπρακτα και με τον πιο απλό τρόπο ότι δεν είναι μόνοι. Με την τηλεφωνική επικοινωνία ή και με τη χρήση της τεχνολογίας, που μάς δίνει σήμερα πολλές δυνατότητες, μπορούμε να έρθουμε πιο κοντά. Αρκεί να προσφέρουμε λίγα λεπτά από τον χρόνο μας για να ζεστάνουμε την καρδιά τους», αναφέρει η κυρία Αθηνά Λινού, Καθηγήτρια της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και Πρόεδρος του Ινστιτούτου Prolepsis.
 
Κάτι παραπάνω ξέρουν.
Ο κάθε ηλικιωμένος έχει βέβαια την ιστορία του. Ας μην ξεχνάμε ότι οι περισσότεροι πάλεψαν σχεδόν έναν αιώνα στη ζωή τους ανάμεσα σε πολέμους, ορφάνιες, φτώχειες, προδοσίες, δικτατορίες, θανάτους, αρρώστιες, χωρισμούς, αποχωρισμούς, ξενιτεμούς , προσφυγιές, πόνους σωματικούς και ψυχικούς, κατατρεγμούς, αδικίες, ανέχειες ... και με δυσκολίες πολλές μεγάλωσαν, σπούδασαν, αποκατέστησαν παιδιά, εγγόνια...δισέγγονα!!!! Ας τους αναγνωρίσουμε λοιπόν, τον σημαντικό τους ρόλο στην κοινωνία. Ας περνάμε λίγο παραπάνω χρόνο μαζί τους. Ας τους προσέξουμε πιο σχολαστικά. Ας μην τους αποκόβουμε. Ας τους αφήνουμε να βοηθούν, όπου και όπως μπορούν. Ας τους αφήσουμε να είναι ενεργό μέρος της ζωής μας. Ας αναγνωρίσουμε όλα όσα δίνουν και παραδίδουν στους νεότερους, τις αξίες, τα πιστεύω, τις αναμνήσεις, τα συναισθήματα, τις συμβουλές και τη σοφία τους, όλα βγαλμένα μέσα από τη ζωή και την εμπειρία τους σε αυτόν τον κόσμο. Ας ακούσουμε εκείνη την ιστορία, που έχουν να μας πουν (κι ας την έχουμε ξανακούσει). Ας ζητήσουμε τη γνώμη τους, κάτι παραπάνω ξέρουν. Στην Αφρική υπάρχει μια παλιά παροιμία για τους ηλικιωμένους η οποία λέει: “Αυτό που ένας  ηλικιωμένος βλέπει όταν κάθεται στο έδαφος,  ένας νέος δεν μπορεί να το δει ακόμη και αν κάθεται πάνω σε ένα δέντρο”.
 
Το χρέος μας.
Τελικά σήμερα, οι ηλικιωμένοι, οι συνταξιούχοι και γενικά τα άτομα της τρίτης ηλικίας αποζητούν και δικαιούνται τη ζεστασιά, τη φροντίδα και την αγάπη μας.  Χρειάζονται τουλάχιστον τον σεβασμό μας. Σεβασμό στην προσωπικότητα και την αξιοπρέπειά τους. Δικαιούνται π.χ. αξιοπρεπείς συντάξεις και σωστή ιατροφαρμακευτική  και νοσοκομειακή περίθαλψη. Δικαιούνται να νοιώθουν ασφάλεια. Δικαιούνται τα αυτονόητα για κάθε άνθρωπο. Για να μπορούν  χωρίς άγχος να γιορτάζουν τη μέρα και να βλέπουν με ελπίδα την επόμενη μέρα. Για να μπορούν να ζουν! Εξάλλου, ο σεβασμός στους ηλικιωμένους, στην τρίτη ηλικία, είναι δείγμα πολιτισμού και ωριμότητας του κοινωνικού μας συνόλου.
 
(1) ΤοΒΗΜΑ Team, 30/09/2019, «Παγκόσμια ημέρα Τρίτης Ηλικίας : Τρίτη στην Ευρώπη η Ελλάδα στον χάρτη πληθυσμιακής γήρανσης». Ανακτήθηκε την 30/09/2021, από https://www.tovima.gr/2019/09/30/society/pagkosmia-imera-tritis-ilikias-triti-stin-eyropi-i-ellada-ston-xarti-plithysmiakis-giransis/
 

Ποια τα όρια της προσωπικής ελευθερίας;

«Η προσωπική ελευθερία σταματά εκεί που αρχίζει η ελευθερία του άλλου». Αυτό είναι το κυρίαρχο μότο σήμερα. Κι αυτό χρησιμοποιείται ως βασικό επιχείρημα απέναντι σε όσους αντιδρούν στα μέτρα για την πανδημία και σε όσους αρνούνται τον εμβολιασμό. Σίγουρα αυτή η αντίληψη περιέχει κάποια αλήθεια. Δικαιούμαι να έχω προσωπική ελευθερία αλλά δεν δικαιούμαι να μπαίνω στον προσωπικό χώρο του άλλου και να καταπατώ την δική του. Σωστά. Αλλά η πραγματικότητα δεν είναι μόνο έτσι, δεν είναι ακριβώς έτσι.
Έχουμε το αίσθημα της προσωπικής ελευθερίας όταν νιώθουμε να ικανοποιούνται οι προσωπικές επιθυμίες και ανάγκες μας. Αυτές όμως δεν πραγματώνονται σε γυάλα, μοναχικά και ατομικά. Υλοποιούνται μέσα στις σχέσεις μας με τους άλλους. Δεν ζούμε σε ανεξάρτητες ατομικές σφαίρες που εφάπτονται η μια της άλλης. Ζούμε μέσα σε σχέσεις και εκεί βιώνουμε την ικανοποίηση ή την ματαίωση των επιθυμιών και αναγκών μας. Το ίδιο ισχύει και με τους άλλους με τους οποίους ερχόμαστε σε σχέση. Το θέμα λοιπόν της ικανοποίησης των επιθυμιών και αναγκών μας σχετίζεται άμεσα με την ικανοποίηση των αντίστοιχων επιθυμιών και αναγκών των άλλων. Και εκεί είναι το στοίχημα της σχέσης, το στοίχημα της αμοιβαίας ικανοποίησης μέσα στο «εμείς» της ομάδας. Ικανοποίηση ατομική δεν υπάρχει έξω από την ικανοποίηση μέσα στο «εμείς». Η προσωπική μας ελευθερία με άλλα λόγια υφίσταται όταν διασφαλίζεται ταυτόχρονα η προσωπική ελευθερία του άλλου.

Κάποια παραδείγματα

Το μικρό παιδί νιώθει ελεύθερο όταν ικανοποιείται στο συλλογικό παιχνίδι με τα άλλα παιδιά. Όταν όλη η ομάδα βιώνει την ικανοποίηση του κοινού συλλογικού παιχνιδιού. Επειδή ικανοποιείται θέλει να ξαναζήσει το συλλογικό παιχνίδι. Εδώ χρειάζεται να εντοπίσουμε άλλον ένα σημαντικό στοιχείο. Στο κοινό παιχνίδι το κάθε παιδί παίρνει την ευθύνη να το διασφαλίσει από παρεκτροπές, από ανεπιθύμητες ανατροπές, από επιβολές ξένες προς την κοινή επιθυμία. Η προσωπική ελευθερία δηλαδή προϋποθέτει την ευθύνη της διασφάλισης της κοινής επιθυμίας, της κοινής ανάγκης. Το ίδιο ισχύει στη σχέση του ζευγαριού, όπου η πραγματική και ειλικρινής ικανοποίηση και των δύο, με συνειδητές επιλογές και των δύο, δεν βιώνεται ως καταπίεση και επιβολή του ενός στον άλλο και φέρνει την αύρα της ελευθερίας στη ζωή τους. Αντίστοιχα στη σχέση με τους συναδέλφους στο γραφείο ή στο σχολείο. Πόσο μπορεί να νιώθει ελεύθερος ο διδάσκων μέσα στην τάξη όταν νιώθει ότι πολλοί μαθητές εκβιάζονται να πάρουν μέρος σ’ ένα μάθημα που δεν τους ικανοποιεί; Όταν δηλαδή δεν είναι ελεύθεροι; Αν αντίθετα συμμετείχαν οι μαθητές με δική τους επιλογή (άρα παίρνοντας και την ευθύνη της συμμετοχής) και εισέπρατταν ικανοποίηση από αυτήν πόσο διαφορετικά θα ένιωθε ο δάσκαλος; Πόσο πραγματικά θα ένιωθε να αυτοπραγματώνεται ο ίδιος και έτσι να ένιωθε ελεύθερος; Δεν συμβαίνει κατά κανόνα στο σχολείο μας. Η εκβιασμένη συμμετοχή ή η ανοχή του διδάσκοντα στην αδιαφορία πολλών μαθητών είναι πλέον ένα αναγκαίο κακό που έγινε συνήθεια, καθεστώς.
Σε όποια κοινωνική κατάσταση κι αν πάμε θα συναντήσουμε την ίδια πραγματικότητα.

Εκεί όπου συγκλίνουμε με τους άλλους στις επιθυμίες και τις ανάγκες, εκεί όπου νιώθουμε ότι «μαζί» ικανοποιούμε κοινές επιθυμίες και ανάγκες, εκεί νιώθουμε πιο ουσιαστικά πιο γνήσια το αίσθημα της προσωπικής ελευθερίας.

Η προσωπική ελευθερία πραγματώνεται μέσα στη σχέση μας με τους άλλους. Κι αυτό είναι ένα σύνθετο και συχνά δύσκολο εγχείρημα. Γιατί σπάνια θα συμπέσουν εξαρχής οι επιθυμίες και οι ανάγκες των μελών μιας ομάδας. Οι διαφορές είναι το φυσιολογικό και το αναμενόμενο. Εκεί απαιτείται δουλειά και ικανότητα για να γίνουν συγκλίσεις. Κάτι να αφήσει ο ένας, κάτι να αλλάξει ο άλλος και κυρίως να καταλάβει πιο βαθιά ο ένας τον άλλο, για να φτάσουν σε ένα κοινό τόπο. Κι αυτό κάνουμε συνήθως. Δεν μπαίνουν στο τραπέζι όλες οι επιθυμίες. Κάποιες τις αφήνουμε προς χάρη της σύγκλισης με τους άλλους. Αυτό κάνουμε, γιατί αυτό έχουμε ανάγκη. Να υπάρχουμε όσο γίνεται πιο αρμονικά, πιο αποτελεσματικά με τους άλλους. Όταν αυτές οι προσαρμογές και οι συμβιβασμοί γίνονται συνειδητά, με τη δική μας θέληση, με τη δική μας επιλογή, τότε δεν νιώθουμε ότι εγκαταλείπουμε τον εαυτό μας, το είναι μας, την επιθυμία μας. Δεν χάνουμε το αίσθημα της προσωπικής ελευθερίας.

Ο εγωκεντρικός και ανταγωνιστικός χαρακτήρας της προσωπικής ελευθερίας στην σημερινή αντίληψη του περιορισμού της στα όρια του άλλου

Τελικά η προσωπική ελευθερία είναι ένα πολύπλοκο αλλά ταυτόχρονα μαγικό ταξίδι μέσα στις σχέσεις. Είναι ένα ταξίδι που απαιτεί να πάρουμε την ευθύνη του και παράλληλα να έχουμε την ικανότητα να συγκλίνουμε και να ενώνουμε τα διαφορετικά θέλω στο θέλω του «εμείς». Αυτή είναι η ποιοτική διαφορά ανάμεσα σ’ αυτή την πραγματικότητα της προσωπικής ελευθερίας και στην αντίληψη που σήμερα μας διακατέχει. Η προσωπική ελευθερία ως οριοθέτηση με την προσωπική ελευθερία του άλλου, έχει έναν εγωκεντρικό (ατομικιστικό) και ανταγωνιστικό χαρακτήρα. Εγωκεντρικός γιατί βλέπει την προσωπική ελευθερία ως μια εξατομικευμένη σφαίρα. Ανταγωνιστικός γιατί συγκρούεται με τη σφαίρα του άλλου. Σ’ αυτή τη λογική ο καθένας προσπαθεί να επεκτείνει τη δική του σφαίρα και δεν τον «καίει» αν περιορίζει τη σφαίρα του άλλου. Εδώ παίζουν τα παιχνίδια της ισχύος, της δύναμης του καθενός. Ο ισχυρός επιβάλλει τα δικά του όρια. Ο αδύνατος στριμώχνεται στα περιορισμένα δικά του. Αυτή όμως η λογική δεν έχει καμία σχέση με της πραγματικότητα των σχέσεων που ζούμε. Δεν βλέπει τον άλλο μέσα από το «μαζί» της ζωής αλλά ως εμπόδιο ή αντίπαλο. Δεν χτίζει το «εμείς» και γι’ αυτό δεν οδηγεί στην ελευθερία του καθενός. Αυτό είναι, νομίζω, το πιο σημαντικό θέμα που καλούμαστε να επεξεργαστούμε σήμερα ως κοινωνία. Το βλέπουμε σε κάθε πτυχή της ζωής μας, της κοινωνικής και της προσωπικής. Και χρειάζεται να το μελετήσουμε και να βρούμε πρακτικές και πειστικές διεξόδους που να χτίζουν πολίτες ικανούς να διασφαλίζουν την προσωπική ελευθερία μέσα στις σχέσεις τους, μέσα στην ελευθερία του «εμείς».
Αυτό ζούμε και στο θέμα της πανδημίας. Αυτήν την εγωκεντρική και ανταγωνιστική στάση από πολλούς πολίτες. Εδώ τα πράγματα γίνονται πιο σύνθετα γιατί παρεμβάλλεται η κρατική εξουσία. Και από πολλούς πολίτες η προσωπική ελευθερία δεν βιώνεται ως σχέση με τους άλλους μέσα στην κοινωνία αλλά ως σύγκρουση με την κρατική εξουσία που θεωρούν ότι θέλει να περιορίσει την ατομική τους ελευθερία. Είναι ένα πραγματικό πρόβλημα. Ένα ρήγμα στην κοινωνική συνείδηση που έχει ρίζες βαθιές στο χρόνο και στα βιώματα. Και γι’ αυτό είναι ένα δύσκολο στοίχημα να γίνει η υπέρβαση από αυτούς τους πολίτες. Αυτό όμως που είναι πιο βαρύ, πιο σκληρό είναι ότι δεν βλέπουν τον άλλο μέσα από το παραμορφωτικό φίλτρο της απειλής (πραγματικής ή φαντασιακής) από την κρατική εξουσία. Δεν βάζουν το ερώτημα πώς διασφαλίζουν την υγεία του άλλου πιο αποτελεσματικά, πιο ουσιαστικά. Στην πολυκατοικία που ζούμε, στο σούπερ-μάρκετ που ψωνίζουμε, στην τάξη που κάνουμε μάθημα, είμαστε εμείς και οι άλλοι χωρίς την παρουσία της κρατικής εξουσίας. Εκεί για ποιο δικαίωμα ακριβώς παλεύουμε; Εκεί πώς εκφράζεται η έγνοια για τον άλλο, δικό μας ή άγνωστο; Αυτό είναι το πρώτο ερώτημα που απαντά στην πλήρωση της ψυχής μας, στη ζεστασιά της καρδιάς μας και έτσι στην προσωπική μας ελευθερία. Αυτή η στάση δεν σημαίνει ότι αγνοούμε τις επιλογές και πράξεις της κρατικής εξουσίας. Την κριτική στα κακώς κείμενα. Στις προτάσεις που κρίνουμε αναγκαίες για τη διόρθωσή τους. Αλλά ξεκινάμε από το «εμείς», να υπάρξουμε ζωντανοί και υγιείς «εμείς», εγώ κι άλλος, να νοιαστούμε για το «εμείς» της δημόσιας υγείας. Εκεί πραγματώνεται η προσωπική ελευθερία και μέσα από τη σχέση με τον άλλο, μέσα στην επιδίωξη του «μαζί», υψώνει πολύ πιο ισχυρές άμυνες απέναντι στις όποιες αυθαιρεσίες έρχονται από την κρατική εξουσία. Είναι μια άλλη οπτική από αυτή που ζούμε δεκαετίες και αιώνες. Γι’ αυτό και θα είναι δύσκολη η υπέρβαση της νοοτροπίας που σήμερα επικρατεί. Να τοποθετήσουμε τα πράγματα, το ρόλο του καθενός όχι με βάση τα βιώματα του χθες αλλά με βάση το σήμερα. Δίχως να αγνοούμε το χθες, δίχως να εφησυχάζουμε αλλά και ταυτόχρονα να διακρίνουμε το διαφορετικό του σήμερα. Ας κρατήσουμε ως θετικό ότι πολλοί, οι περισσότεροι, αντιλαμβάνονται μέσα στην πανδημία την ελευθερία τους σε σχέση με τους άλλους και παίρνουν την ευθύνη να διασφαλίσουν την ελευθερία και του άλλου μαζί με τη δική τους.

Η πανδημία έβγαλε με ένταση το θέμα της προσωπικής ελευθερίας και το αναγνωρίσαμε ως τέτοιο ο καθένας με την δική του ερμηνεία και ανάγνωση. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Τώρα απαιτείται να το δούμε ως ζητούμενο στη σχέση μας με τους άλλους.

Να δούμε την προσωπική μας ελευθερία ως συστατικό της ελευθερίας του «εμείς».

Να δούμε το «εμείς» σε όλη τη γκάμα των κύκλων στους οποίους ζούμε, μέχρι και τον τελικό μεγάλο κύκλο της κοινωνίας στο σύνολό της. Μακρύς και δύστροπος ο δρόμος. Αλλά νομίζω ότι δεν έχουμε άλλη επιλογή. Αλλιώς θα βιώνουμε συνεχώς αδιέξοδα, διχασμούς και αλληλοσπαραγμούς.

Πρώτη δημοσίευση στη "Μεταρρύθμιση"

 

google news iconΤο Social-Lib είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε άμεση ενημέρωση και πρόσβαση στην αρθρογραφία: Social-Lib.gr - Google News .

Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.