Pin It

Η ανάρτηση των σκίτσων του Charlie Hebdo σε δημόσια κτίρια και τα πρωτοσέλιδα του Charlie Hebdo είναι δύο διακριτές περιπτώσεις.

Κατά την πρώτη, δηλαδή την περίπτωση ανάρτησης σατιρικών σκίτσων των τριών αβρααμικών θρησκειών σε δημόσια κτίρια, καταπατείται κάθε έννοια κοσμικού και ουδέτερου κράτους, όπως οφείλει να είναι το Κράτος Δικαίου. Τα κράτη, ως αμιγώς κοσμικές εξουσίες, δεν είναι φορείς δικαιωμάτων και είναι αδιανόητο να παίρνουν πολιτισμική/θρησκευτική θέση. Αυτό δ ε ν είναι φιλελευθερισμός, δ ε ν εκφράζει την ποπεριανή Ανοικτή Κοινωνία και βγαίνει σαφώς ε κ τ ό ς Διαφωτισμού.
Κατά τη δεύτερη, δηλαδή την περίπτωση που μία εφημερίδα δημοσιεύει σατιρικά σκίτσα, ομιλούμε για θεμελιώδη πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα, όπως η Ελευθερία του Τύπου, της Έκφρασης και του Λόγου και, όσο χυδαία ή κακόγουστα κι αν είναι αυτά τα σκίτσα, φαντάζει αδιανόητο να απαγορεύονται a priori.
Στην ποπεριανή Ανοικτή Κοινωνία όλα αυτά περνάνε από το κόσκινο της κοινωνικής κριτικής, ενώ, αν προσβληθεί κάποιο άτομο ή ομάδα, φέρουν πάντα το δικαίωμα να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη προς αποκατάστασή τους.
Επιπλέον, η σάτιρα, τέχνη κατ' εξοχήν πολιτική σε όλες της τις μορφές, αποτελεί την πεμπτουσία της δημοκρατικής ελευθερίας από την εποχή του Αριστοφάνη μέχρι και σήμερα.
Τη σάτιρα την απεχθάνονται μ ό ν ο ν οι τύραννοι και οι φονταμενταλιστές, ενώ ακμάζει μ ό ν ο ν στη Δημοκρατία.
Η έννοια της "βλασφημίας", στον βαθμό που θέλουμε να ζούμε σε μία φιλελεύθερη, δημοκρατική Ανοικτή Κοινωνία, είναι έννοια ξένη.
Ο αποκεφαλισμός, που αποτελεί πράξη κατ' εξοχήν μεσαιωνική, είναι πράξη βάρβαρη και αυτοί που την υιοθετούν, είτε είναι χριστιανοί, είτε μουσουλμάνοι είτε ό,τι άλλο, είναι sensu stricto βάρβαροι.
Σοφόν το Σαφές.

  


Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.