Pin It

Το νόημα και η σημασία της δεξιότητας και της υποστήριξης του μαθητή για την οικοδόμησή της

Στο 1ο μέρος του κειμένου περιέγραψα με συνοπτικό τρόπο τη σημασία της ιδέας των εργαστηρίων δεξιοτήτων, που θα μπορούσε να είναι μια αφετηρία για τη στροφή του σχολείου από τη μεταφορά πληροφοριών στους μαθητές σε υποστήριξή τους για την ανάπτυξη δεξιοτήτων αναγκαίων στη σύγχρονη ζωή, όπως είναι η δεξιότητα επίλυσης προβλημάτων. Δυστυχώς ο τρόπος και το περιεχόμενο της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, καθώς και η οργάνωση των εργαστηρίων στη σχολική ζωή δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας. Προδιαγράφουν την ακύρωση των στόχων του εγχειρήματος. Παράλληλα παρουσιάστηκε ένας άλλος δρόμος που θα μπορούσε σε βάθος χρόνου να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του.

Αλλά στην Ελλάδα δεν υφίσταται η έννοια του μεσοπρόθεσμου σοβαρού σχεδιασμού. Αυτός ο άλλος δρόμος, ή όποιος διαφορετικός μπορεί να προταθεί, οφείλει να πάρει υπόψη του από τη μια μεριά τον στόχο (δεξιότητες των μαθητών) κι από την άλλη τη πραγματικότητα των εκπαιδευτικών σε όλες τις βαθμίδες, την παιδαγωγική και διδακτική τους νοοτροπία και αντίληψη, η οποία δεν περιέχει ούτε την έννοια της δεξιότητας ως περιεχόμενο της δουλειάς τους ούτε πολύ περισσότερο τη διδακτική ικανότητα να την υπηρετήσουν. Κατά συνέπεια η πορεία για ένα σχολείο που να στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων περνά σε πρώτο βήμα από την αναγνώριση, κατανόηση και εξοικείωση των εκπαιδευτικών με αυτές τις δύο κρίσιμες και βασικές έννοιες: την έννοια της δεξιότητας και την έννοια της υποστήριξης του μαθητή στην οικοδόμησή της.

Για να είμαι ειλικρινής, δεν περιμένω από την πολιτική και παιδαγωγική ηγεσία του υπουργείου να επανεξετάσει τη διαχείριση που κάνει στο θέμα των εργαστηρίων δεξιοτήτων. Η μέχρι σήμερα πρακτική της δεν προδιαθέτει για κάτι τέτοιο. Αν συνυπολογίσουμε επίσης την αφωνία των παιδαγωγικών τμημάτων και της μεγάλης πλειοψηφίας των μελών τους, τότε το τέλμα είναι προδιαγεγραμμένο. Ωστόσο υπάρχουν πολλοί εκπαιδευτικοί (λίγοι ως ποσοστό και διάσπαρτοι) που μόνοι τους ή σε μικρές ομάδες επιχειρούν να φέρουν τις δεξιότητες πάνω στο παιδαγωγικό τραπέζι. Σ’ αυτούς κυρίως απευθύνεται το 2ο μέρος, με τη σκέψη πως αν δεν συναντηθούμε σ’ αυτή την προσπάθεια, αν δεν δημιουργηθεί ένα διακριτό παιδαγωγικό ρεύμα μέσα στους εκπαιδευτικούς που να εμπνέεται και να εργάζεται σ’ αυτή τη νέα προσέγγιση, να την επιδιώκει και να την μελετά, θεωρώ πολύ χλωμό να αλλάξει η πορεία του σχολείου. Σ’ αυτούς, κυρίως, τους εκπαιδευτικούς απευθύνεται το δεύτερο μέρος αυτού κειμένου, όπου παρουσιάζεται ένα παράδειγμα εφαρμογής μέσα στην τάξη για την εκπαίδευση των μαθητών στην επίλυση προβλημάτων.

Το παράδειγμα έχει ως στόχο να δώσει μια όσο γίνεται πιο σαφή περιγραφή του τι εννοώ δεξιότητα και υποστήριξη του μαθητή. Κι αυτό για να συνεννοηθούμε και όχι για να συμφωνήσουμε εξαρχής. Η σύγκλιση στις έννοιες και προσεγγίσεις που είναι απαραίτητες για τα εργαστήρια δεξιοτήτων, μπορεί να επιτευχθεί μέσα από ολοκληρωμένες και συστηματικές διαδικασίες εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών (σαν κι αυτές που αναφέρθηκαν στο 1ο μέρος).


Διαβάστε την συνέχεια στο metarithmisi.gr


google news iconΤο Social-Lib είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε άμεση ενημέρωση και πρόσβαση στην αρθρογραφία: Social-Lib.gr - Google News .

Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.