Pin It

Άλλος ένας φόνος επειδή το θύμα ήταν γυναίκα (οιονεί κτήμα του άντρα - αφέντη). Και αφού γίνουν οι καταγγελίες, εκτονωθεί η οργή, γίνουν κηρύγματα για την ηθική, την πατριαρχία, τον τρόπο που ανατρέφουμε τα αγόρια, μετά; Και ας αφήσουμε την κάθε οικογένεια, όχι γιατί δεν παίζει σημαντικό ρόλο αλλά γιατί αφενός είναι δύσκολο να μπεις στην κουλτούρα της κάθε μιας και αφετέρου τα παιδιά μεγαλώνουν από τα 3-4 μέχρι τα 18 μέσα στο σχολείο σε παρέες, αγόρια με κορίτσια. Εκεί κυρίως χτίζεται η κουλτούρα των σχέσεων ανάμεσα στα δύο φύλα. Εκεί έχουμε να κάνουμε πολλά ως εκπαίδευση.

Όχι δεν θα κάνουμε μάθημα σωστής συμπεριφοράς απέναντι στα κορίτσια, απέναντι στις γυναίκες. Όχι άλλη κατήχηση, που όχι μόνο είναι επιδερμική αλλά το κυριότερο είναι υποκριτική και ανώδυνη (γιατί είναι απρόσωπη).

Θα μπούμε στην τάξη (στο δημοτικό, στο γυμνάσιο στο λύκειο στο πανεπιστήμιο) και θα ζητήσουμε από τον καθένα και την κάθε μια να γράψει σ’ ένα χαρτί την απάντηση σε ορισμένα ερωτήματα:

  • Περιγράψτε μια σοβαρή περίπτωση βίαιης συμπεριφοράς από αγόρι σε κορίτσι που συνέβη ανάμεσά σας (ανάμεσα στους μαθητές της τάξης). Περιγράψτε τις αντιδράσεις των πρωταγωνιστών, τις δικές σας και των υπολοίπων παρόντων στο επεισόδιο.
  • Περιγράψτε μια σοβαρή περίπτωση βίας που δεχτήκατε από ένα αγόρι ή ενήλικο άντρα μέσα στην ερωτική σας σχέση (στη φιλική σας σχέση για τα μικρότερα παιδιά του δημοτικού). Περιγράψτε τις δικές σας αντιδράσεις και της αντιδράσεις του αγοριού.
  • Περιγράψτε μια σοβαρή περίπτωση βίας που δέχτηκε μια φίλη σας από ένα αγόρι ή ενήλικο άντρα μέσα στην ερωτική της σχέση (στη φιλική της σχέση για τα μικρότερα παιδιά του δημοτικού). Περιγράψτε τις δικές της αντιδράσεις και της αντιδράσεις του αγοριού.
  • Περιγράψτε μια σοβαρή περίπτωση βίαιης συμπεριφορά που εσείς εκδηλώσατε απέναντι στη φίλη σας ή στην ερωτική σας σύντροφο. Περιγράψτε τις αντιδράσεις της γυναίκας και τις δικές σας στη διάρκεια και μετά το περιστατικό.

Εννοείται ότι μπορεί κάποιος να σκεφτεί πιο εύστοχες ερωτήσεις ανάλογα με την ηλικία και το κοινωνικό περιβάλλον της τάξης. Εδώ δίνω ενδεικτικά τον προσανατολισμό των ερωτήσεων σε συγκεκριμένα βιώματα. Αυτό θεωρώ το πιο σημαντικό.
Μαζεύουμε τις απαντήσεις και τις επεξεργαζόμαστε στο σπίτι μας. Τις ομαδοποιούμε ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους, και οργανώνουμε σειρά συζητήσεων μέσα στην τάξη πάνω στα συγκεκριμένα περιστατικά. Ένα βασικό κριτήριο επιλογής περίπτωσης για συζήτηση, προτείνω να είναι –πέρα από τη σοβαρότητα του περιστατικού- η εμπλοκή όσο το δυνατόν περισσότερων μελών της ομάδας της τάξης στο περιστατικό. Να είναι όσο γίνεται περισσότερο κοινό βίωμα μέσα στην ομάδα. Δεν κατονομάζουμε τους πρωταγωνιστές (αν και στις περισσότερες περιπτώσεις είναι γνωστοί στην ομάδα της τάξης) και ζητάμε την κρίση και την άποψη όλων. Η συζήτηση περνά από τον σχολιασμό του περιστατικού, την ερμηνεία της συμπεριφοράς των πρωταγωνιστών, την συμφωνία ή διαφωνία με αυτές και οπωσδήποτε καταλήγει στο τι θα μπορούσε να γίνει, τι είναι αποδεκτό να γίνεται. Εκεί θα σταθεί κυρίως η συζήτηση και η απαίτηση για ξεκάθαρες στάσεις και απόψεις από τους εμπλεκόμενους.

ΠΡΟΣΟΧΗ: η συναισθηματική φόρτιση είναι αναπόφευκτη αλλά όχι πάντα εποικοδομητική. Αν η συναισθηματική φόρτιση δεν αφορά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του συζητούμενου περιστατικού, υπάρχει κίνδυνος να εκτραπεί η συζήτηση σε γενικόλογες καταγγελίες, ηθικές κρίσεις, αφορισμούς. Αν η φόρτιση προκύπτει από τα δεδομένα του συζητούμενου περιστατικού, τότε μπορεί να ενισχύσει την κοινωνική επεξεργασία, την ανάδειξη συγκεκριμένων κοινωνικών κριτηρίων διαχείρισης αυτών των προβλημάτων και να οδηγεί τους συμμετέχοντες σε αναστοχασμό για τον τρόπο που βλέπουν και αντιδρούν απέναντι στις σχέσεις τους με τα κορίτσια και τις γυναίκες. Στόχος η ενδυνάμωση των κοριτσιών, η ενίσχυση των υγιών αντιλήψεων για τις σχέσεις των δύο φύλων και κυρίως η αποδυνάμωση των εξουσιαστικών αντιλήψεων που επικρατούν μεταξύ των αγοριών και ανδρών για τις γυναίκες. Η αποδυνάμωση της αυθαιρεσίας και της εξουσίας του αρσενικού απέναντι στο θηλυκό-κτήμα του.

(Αυτό το παιδαγωγικό μοντέλο θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε όλες τις περιπτώσεις των συγκρούσεων ανάμεσα σε συνομηλίκους στο σχολείο.)
Μια άλλη κουλτούρα θα χτιστεί αργά και βασανιστικά. Θαύματα και μεταμορφώσεις από τη μια στιγμή στην άλλη δεν γίνονται. Σ’ αυτή την πορεία, το σχολείο μπορεί και πρέπει να παίξει ένα σημαντικό ρόλο.


google news iconΤο Social-Lib είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε άμεση ενημέρωση και πρόσβαση στην αρθρογραφία: Social-Lib.gr - Google News .

Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.