Pin It

Το πολύπαθο κέντρο της Αθήνας σίγουρα δεν έχει την εικόνα που αρμόζει σε μια πρωτεύουσα, που θέλει να χαρακτηρίζεται Ευρωπαϊκή.  Το χαρακτηρίζω «πολύπαθο» μια και θυμάμαι από το διάβασμα μελετών, μα και από προσωπικές εμπειρίες, τα χτυπήματα που έχει δεχθεί από τα πρώτα χρόνια της ανάδειξης της Αθήνας σαν πρωτεύουσας της χώρας.  Τα εμπνευσμένα πολεοδομικά σχέδια του Κλεάνθη και των Βαυαρών αρχιτεκτόνων – πολεοδόμων, που τροποποιήθηκαν βάναυσα, που δεν εφαρμόστηκαν, για να εξυπηρετήσουν συμφέροντα και σκοπιμότητες.  

Η καταστροφή των νεοκλασικών κτιρίων και των ξεχωριστών κατασκευών του μεσοπολέμου, στο βωμό της αντιπαροχής και πάλι για εξυπηρέτηση πολιτικών και οικονομικών σκοπιμοτήτων.  Οι κατά καιρούς μεμονωμένες «αισθητικές» επεμβάσεις σε κοινόχρηστους χώρους, χωρίς πρόγραμμα, χωρίς ενιαία αισθητική αντίληψη, η λογική της επικράτησης του τσιμέντου και της ασφάλτου, η «αρχοντοχωριάτικη» αντίληψη του μοντέρνου.  

 

Και όλα αυτά σε μια πόλη με υδροκέφαλο κέντρο, ελλειπές δίκτυο μέσων μαζικής μεταφοράς, έλλειψη χώρων στάθμευσης, μικρό ποσοστό πρασίνου, με τους πεζούς να νοιώθουν ανασφαλείς.  Με την ανάθεση των Ολυμπιακών αγώνων του 2004, μια μεγάλη ευκαιρία εμφανίστηκε για την Αθήνα. Μια ευκαιρία που σπαταλήθηκε. Δεν πρέπει να ξεχνάμε τα σημαντικά που έγιναν και έδωσαν μια διαφορετική εικόνα στην πόλη, καλύτερες συνθήκες για τους κατοίκους και τους επισκέπτες.

Το Μετρό, η Αττική οδός, η Εθνική στον Κηφισό, η μεταφορά κάποιων υπηρεσιών του δημοσίου έξω από το κέντρο, ήταν μερικά από τα έργα που βελτίωσαν τις συνθήκες ζωής.  Λείπουν όμως πολλά ακόμη. Οι απαραίτητες επεκτάσεις του δικτύου του Μετρό καθυστερούν, η κατάσταση των μέσων μαζικής μεταφοράς εκτός σταθερής τροχιάς σχεδόν τραγική, η έλλειψη χώρων στάθμευσης στους ακραίους και πολυσύχναστους σταθμούς του Μετρό, η «περίεργη» χάραξη των γραμμών του Τραμ, η έλλειψη περιφερειακού οδικού δακτυλίου, η εγκατάλειψη των ανεπαρκών χώρων πρασίνου, μερικά αίτια για να κάνουν την ζωή όλων μας δυσκολότερη.  

Οι πολεοδόμοι και αρχιτέκτονες του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας, του Οργανισμού Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων, έχουν κάνει σοβαρή δουλειά και συγκεκριμένες υλοποιήσιμες προτάσεις για επεμβάσεις στον ιστό της πόλης. Κάποιες – οι λιγότερες – εφαρμόστηκαν με θετικά αποτελέσματα. Οι υπόλοιπες έμειναν «στα χαρτιά».  Κάπως έτσι φτάσαμε στο 2020.

Και ο νέος δήμαρχος της Αθήνας αποφάσισε να αλλάξει την εικόνα του κέντρου της πόλης. Σίγουρα χρειάζονται επεμβάσεις. Τολμηρές, ουσιαστικές, προγραμματισμένες.

Επεμβάσεις που δεν θα περιορίζονται σε 4, 5 δρόμους του κέντρου και στο «ιστορικό κέντρο». Η περιοχή που εξυπηρετείται – περιβάλλεται από κεντρικούς οδικούς άξονες (Κηφισίας, Μεσογείων, Κατεχάκη, Αλεξάνδρας, Πατησίων, Αχαρνών, Αθηνών, Πειραιώς, Λαγουμιτζή, Συγγρού, Καλλιρόης, Μιχαλακοπούλου κ.α.) πρέπει να αντιμετωπισθεί – τουλάχιστον κυκλοφοριακά – σαν ένα ενιαίο σύνολο.

Σίγουρα οι επεμβάσεις αυτές δεν αφορούν μόνο όσους ζουν, δουλεύουν, επισκέπτονται το κέντρο. Αφορούν όλους τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου, τους επισκέπτες, τους εργαζομένους.  Οι επεμβάσεις οφείλουν να ακολουθούν έναν «Μητροπολιτικό» σχεδιασμό. Τουλάχιστον σε επίπεδο Περιφέρειας. Ίσως η ανεπάρκεια πόρων και ειδικευμένου έμπειρου ανθρώπινου δυναμικού, σε συνδυασμό με τις «συναρμοδιότητες» , τα γνωστά γραφειοκρατικά προβλήματα, και τις «μικροπολιτικές» αντιπαλότητες, δεν επιτρέπουν στην Περιφέρεια να ανταποκριθεί ικανοποιητικά σ’ αυτό το σημαντικό έργο.  Πρόκειται για ένα έργο που απαιτεί ολοκληρωμένες, τεκμηριωμένες μελέτες, με συνεργασία πολλών επιστημονικών ομάδων, διαφόρων ειδικοτήτων.

ΟΙ υπηρεσίες των συναρμόδιων υπουργείων έχουν ικανό – αριθμητικά και ποιοτικά – προσωπικό. Και βέβαια υπάρχει η δυνατότητα συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα, με εμπειρία και γνώση του αντικειμένου.  Αντί του σοβαρού και μελετημένου σχεδιασμού, για λόγους εντυπωσιασμού, για την «επικοινωνία» και μόνο, με το «λιβάνισμα» των ελεγχόμενων ΜΜΕ, βλέπουμε να γίνονται επεμβάσεις με σοβαρές συνέπειες στην «ζωή» της πόλης και των κατοίκων, με πρόχειρες μελέτες εφαρμογής αποσπασμάτων προηγούμενων σοβαρών μελετών.

Με την έγκριση του Δημοτικού συμβουλίου(!!!).  Πεζοδρομούνται (;) δρόμοι ή τμήματά τους με ζαρντινιέρες(!) και χρώματα.  Χαράζονται ποδηλατόδρομοι χωρίς σαφή διαχωρισμό, με αλλαγή χρώματος.  Απαγορεύεται η κυκλοφορία Ι.Χ. σε κεντρικούς δρόμους, χωρίς να έχουν προβλεφθεί ικανοποιητικές εναλλακτικές διαδρομές, επιβαρύνοντας ήδη «φορτωμένους» οδικούς άξονες.  Και ανακοινώνεται ότι οι επεμβάσεις έχουν προσωρινό χαρακτήρα και θα τροποποιηθούν αν κριθεί ότι είναι «προβληματικές», μετά από μια (τι χρονικής διάρκειας αλήθεια ;) δοκιμαστική περίοδο.  Δεν θεωρώ σκόπιμο να σχολιάσω την αισθητική των επεμβάσεων, αισθητική παρελθόντων δεκαετιών και προχειρότητας, γιατί θα χάσουμε την ουσία του προβλήματος και θα ασχοληθούμε με υποκειμενικές κρίσεις.  Η ουσία είναι η έλλειψη συνολικού, σοβαρού σχεδιασμού!  Κάποτε πρέπει να καταλάβουμε – αν πράγματι θέλουμε να είμαστε ένα ισότιμο μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της μεγάλης αυτής οικογένειας – ότι χωρίς πρόγραμμα, μελέτη, συναίνεση, θα παραμείνουμε ουραγοί και εκφραστές της νοοτροπίας της «ψωροκώσταινας».   

Το «φαίνεσθαι» και τα επικοινωνιακά κόλπα δεν υποκαθιστούν την αλήθεια.  Μπορεί για λίγο να την κρύβουν κάτω από το χαλί, μα η αλήθεια υπάρχει! 


google news iconΤο Social-Lib είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε άμεση ενημέρωση και πρόσβαση στην αρθρογραφία: Social-Lib.gr - Google News .

Έγραψαν Πρόσφατα

Κοινωνικός Φιλελευθερισμός

Το Social.lib είναι ένας δικτυακός τόπος συζήτησης και ανάδειξης των καθημερινών οικονομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και πολιτικών ζητημάτων υπό το πρίσμα του Κοινωνικού Φιλελευθερισμού.